Омаж Милије Белића прошлом времену

Изложба раних радова под називом „Обећања прошлости“ уметника др Милије Белића отворена је 13. јуна у Библиотеци „Димитрије Туцовић“ у Лазаревцу и трајаће наредних месец дана.

Посетиоци ће имати прилику да погледају стрипове и илустрације настале у периоду од 1969. до 1975. године, углавном објављиване у „Дечјим новинама“ из Горњег Милановца. Најпознатији стрип југословенског доба „Мирко и Славко“ који се некада штампао у тиражу од преко 200.000 примерака, био је један од првих великих пројеката са којим се Белић сусрео и јавности представио као уметник. Један од главних уредника „Дечјих новина“ Срећко Јовановић, причао је да су читаоци негодовали уколико би приметили да је главне ликове овог стрипа смештеног у историјске оквире Другог светског рата цртао неко други. Почетком седамдесетих година објављује стрип са својим јунацима, о дечаку Дану и псу Рикију, који је објављиван у оквиру ревије домаћег стрипа „Курири“.

Говорећи о мотивима да направи ову изложбу, Белић каже: „Случајно сам наишао на једну стару фотографију из цртачке школе 1970. године у Врњачкој Бањи коју су организовале ‘Дечје новине’. На тој фотографији сам ја са једним од учесника, Бранком Плавшићем, у то време младим сарадником новина, кога заправо од тада више никад нисам видео. На интернету сам сазнао да се он током живота врло успешно бавио стрипом и радио за издавачке куће у Немачкој, али и да је све то постало прошлост, јер он више није међу живима. Онда сам схватио да ни главни уредник није међу нама, као ни Здравко Зупан, један од учесника цртачке школе. То ме је подстакло да покажем први пут јавности ове радове, као неку врсту омажа том времену, мојим почецима и целе те генерације која је тада кретала у једну животну и професионалну авантуру“.

Иза себе има светску каријеру сликара и скулптора, али иако се данас не бави стрипом, аутор изложбе каже је изненађен одређеним кадровима које је као 15. годишњак умео да нацрта: „У моје време се на стрип се није добро гледало. Чак сам на ликовној академији морао скоро да кријем да се тиме бавим. У Србији се сматрало да је то један вид популарне некултуре и нижа врста уметности, за разлику од Француза који стрипу дају изузетно важно место“.

Изложбу је отворио Павле Зелић, писац, сценариста и теоретичар стрипа. Исте вечери публици је представљена и књига есеја Милије Белића под називом „Изазов модерности“ у издању „Архипелага“ и галерије „New Moment“. О делу су говорили главни уредник „Архипелага“ Гојко Божовић и аутор.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *