Луксузна и богато илустрована монографија на српском и енглеском језику, на великом формату, под насловом „Имагинативци – наивни сликари и вајари из Србије“, ауторке Милице Косенко Маширевић, свакако је издавачки подухват који је приредила издавачка кућа „Драслар“ из Београда. Ово дело је посебно интересантво јер су у њему веома опсежно приказани и вајари Шумадијске Колубаре са којима је ауторка у више наврата разговарала, пратила њихов развој, да би у монографији теоријски сублимирала оно што уметнике повезује.
Бавећи се историјом настанка наивне уметности у Србији, ауторка запажа да су дела у почетку имала своје извориште са надгробним споменицима и крајпуташима насталим у 19. веку. Требало је да прође читав један век док се није појавило савремено наивно вајарство. Говорећи о првим критикама дела наивне уметности Милица Косенко Маширевић наглашава: „Већ на првим светским изложбама југословенске наивне уметности, средином прошлог века, угледни светски критичар Антон Жаковски назвао је југословенску наиву југословенским чудом. На подручју Шумадијске Колубаре, где неколико векова уназад није било великих и значајних уметничких појава, појава ових вајара уистину се може назвати чудом“.
По речима ауторке колевка савремене српске културе наивних уметника налази се у селима Шумадијске Колубаре, од Вранића, Степојевца, све до Брајковца и Јабучја. У монографији су представљена тројица наивних сликара, Сава Секулић, Емерик Фејеш и Милосав Јовановић, као и познати вајари из нашег краја: Богосав Живковић, Милан Станисављевић, Драгиша Станисављевић, Илија Филиповић, Милисав Стојановић, Драгутин Алексић и др.
Осврћући се на ове народне уметнике ауторка монографије, коју треба да има свака културна установа, каже да су они народну уметност уздигли на највиши ниво, захваљујући снажном индивидуализму и споју реализма са митовима и фантастиком.
Сања Ђоковић