О новом програму, за Праве новине, говорио је просветни саветник и оснивач посебне методе за припремну предшколску наставу Момчило Степановић.
Какве промене се уочавају на новим генерацијама ученика?
Детињство данашње деце прилично се разликује у односу на не тако давну прошлост. Деца се све мање крећу и све мање бораве на отвореном простору. Савремени начин живота удаљио је децу од обавеза, рада, одговорности… Практично, све до поласка у школу већина деце нема конкретне обавезе. Може се рећи да живе као у бајци, да о свему брине неко други, а да је њихово да се забављају и уживају. На први поглед, сви смо желели такво детињство када смо били деца. Али, увек има неко али, појављује се све озбиљнији проблем. Све је више деце која се, након изласка из безбрижног окриља своје породице, тешко навикавају на школске обавезе и одговорности. Када пође у школу, дете мора да преузме одговорност, да промишља шта се сме, а шта не. То је услов да прати наставу. Уз то, већ после 10 дана наставни садржаји захтевају разумевање и такозвано апстрактно мишљење које захтева да користе своју логику. Тада се већ јасно види које дете је спремно за школу а које није.
Значи ли то да предшколско образовање није на висини задатка?
Обавезно похађање припремног предшколског програма донекле ублажава ситуацију, али често ни то није довољно. Све већи број деце има тешкоће у почетној настави и тешко се навикава на режим школског живота и рада јер у школи покушава да функционише “опуштено”, по већ формираним навикама.
Шта се може учинити на промени таквог стања?
Ваља признати да традиционалне методе рада и учења све мање одговарају потребама деце и начину одрастања. Иако су деца све интелигентнија, све мање имају навику да користе своју логику. О свему, уместо њих, мисли неко други. Некако заборављамо да је живот у бајци занимљив и леп, али само до изласка у стварност. То је проблем скривене презаштићености са којим неће бити лако изаћи на крај.
Шта је Креативна школица успеха?
Креативна школица успеха је оригинални едукативни, развојни и корективни педагошки одговор на актуелну ситуацију. Основа програма је “кинестетичко” учење, то јест учење кроз покрет или “учење целим телом”. Сви знамо да радње као што су вожња бицикла или пливање, када једном научимо, не заборављамо никада. Ту околност искористили смо да све оно што је најважније за школу “преведемо” у физичку активност. Тако смо добили серију радионица на којима деца вежбају, мисле и користе мозак. Обуку деце врше посебно обучени реализатори, чланови удружења Креативни учитељи и чланови Менсе Србије, познате организације са којом удружење сарађује на пројектима.
Програм је настао пре 6 година када је и акредитован код Завода за унапређивање образовања и васпитања као програм стручног усавршавања. Пратимо напредак више генерација ученика са којима је програм коришћен у фази описмењавања. Вероватно ће звучати нескромно, али као аутор програма могу рећи да су резултати изнад очекивања. Не само да је фаза описмењавања успешно реализована, већ је већина деце наставила даље школовање са изнадпросечним постигнућима.
Коју конкретну корист имају деца?
Деца усвајају “покретну” азбуку и низ других садржаја и вештина којих нема у редовним програмима тако да програм не залази у оно што се ради у редовној настави. Да би извршила задатке деца морају да користе “мозак”, да мисле и повезују различите информације. Тиме развијају вештине и стичу знања потребна за школу. Имају утисак да се играју, забавно им је и лепо се осећају. То је резултат учења кроз педагошку игру која активира оно што је потребно за врхунски успех у почетној настави.
На који начин је програм доступан деци?
Програм је доступан деци по моделу који користе различите школице. Радионице се одржавају два или три пута недељно, а цена обуке је приступачна. Надамо се да ће програм у догледно време бити доступан свуда где буде било заинтересованих за обуку. Контакт са аутором и реализаторима се може успоставити путем сајта удружења Креативни учитељи (http://www.kreativniucitelji.edu.rs).
Како васпитачи и учитељи реагују на метод?
Васпитачи и учитељи који су открили предности метода су задовољни. Сваком васпитачу или учитељу основно мерило квалитета свог рада је напредак деце. Када је то очигледно, и када се до успеха стиже без напора, онда све остало долази само по себи. Верујем у програм и верујем да нико неће зажалити указано поверење.
Да ли имате искуства у примени програма у раду са децом са посебним потребама?
Корист од програма најочигледније се види управо у раду са децом са тешкоћама у развоју. Показало се да деца са средње израженим развојним тешкоћама најчешће науче да пишу и читају истовремено са својим другарима из одељења, а то јасан показатељ квалитета методе. Развијање осећаја успеха код деце је најбитнији корак. Почетни успех је покретач осталих успеха, почетни неуспех је покретач осталих неуспеха.
Кажите нам нешто о себи.
Управо сам допунио три деценије непосредног рада са децом у учионици. Осим тога, већ дужи низ година бавим се креирањем и реализовањем програма стручног усавршавања. Оснивач сам удружења Креативни учитељи и члан Менсе Србије. Стекао сам звање педагошког саветника. Изабран сам за саветника спољног сарадника при Школској управи Београд. Аутор сам збирке песама и књиге бајки. Оснивач сам прве образовне платформе Креативна Е-школа за он-лајн учење за ученике млађих разрееда основне школе. Оно што лично сматрам најзанчајнијом ставком у биографији је ауторство програма Креативна школица успеха. То је оно што ће, надам се, остати да живи као мој допринос квалитету детињства и образовања.